DDWare logo

AI op Research 2 Reality Brussel

by | 27/05/2024 | Conferenties

Introductie

Op 5 en 6 februari heb ik Research 2 Reality Brussel bijgewoond. Dit evenement werd georganiseerd door de Europese Commissie. Het evenement vond plaats in de prachtige stad Brussel, België. Het evenement was een geweldige kans om te leren over Europees onderzoek en beleidsvorming op het gebied van AI en (Kwantum) Computing. In deze blogpost zal ik enkele van de belangrijkste inzichten van het evenement delen.
 
De eerste dag (5 februari) was een typische conferentie dag met keynotes, lezingen en paneldiscussies van verschillende leiders van bedrijven en autoriteiten van de Europese Commissie. De tweede dag (6 februari) kregen we de kans om een bedrijf te bezoeken dat zich op deze innovaties richt. Ik bezocht FARI, het AI for Common Good Institute in Brussel. We kregen ook enkele keynotes in het Google Digital Atelier in Brussel en kregen een rondleiding in de Startup hub in Brussel.
Intro screen keynote hall Research to Reality and a (still) open stage.
Luc Van den hove with his Keynote presentation including he title: "Collaborate to Innovate How Deeptech tackles societal challenges.

Luc Van den hove’ s Visie op Mindset

Luc Van Den Hove, CEO en Voorzitter van IMEC, het wereld leidende onderzoeks- en innovatiecentrum in nano-elektronica, chips en digitale technologieën, gaf een keynote over het belang van mindset in het digitale tijdperk. Het sleutelwoord dat hij gebruikte was ‘We Believe’. Voor mij, ook bekend als Mr. #DreamingIsBelieving, was het verhelderend om te zien hoe Luc een positieve mindset promoot om de huidige uitdagingen met technologie aan te pakken.
 
Zijn visie op mindset is dat we moeten overstappen van een subsidie mindset naar een ondernemers mindset. In plaats van het najagen van subsidies van de overheid, zouden we ons moeten richten op het creëren van waarde en impact als ondernemer.
Laten we samenvatten: alles wat we doen op onze computers, cloud en smartphones om impact te maken is gebaseerd op chips. Onderzoek in chips maakt het mogelijk om nog meer te innoveren in AI en (kwantum) computing.
 
Het was ook interessant om te zien dat er hier in België ook een focus is op Quantum Computing. Na deze sessie ben ik nog trotser op mijn land België.

Europese Commissie: Een soeverein Europa

Een soeverein Europa – een soeve – wat dat? Wet betekend soeverein eigenlijk? Soeverein is een term die vaak wordt gebruikt in de politiek en betekent dat een land of staat onafhankelijk is en geen externe autoriteit boven zich heeft. In de context van de Europese Unie betekent soevereiniteit dat de EU onafhankelijk is en haar eigen beslissingen kan nemen. Dit is belangrijk omdat de EU een unie van landen is en het belangrijk is dat de EU als geheel soeverein is.
 
Je zou kunnen zeggen dat soevereiniteit op landen, werelddelen en samenwerkingen hetzelfde is als zelfbeschikking en zelfdeterminatie op individuen. Het is belangrijk dat we als individuen en als groepen onze eigen beslissingen kunnen nemen en niet afhankelijk zijn van anderen. Dit is wat soevereiniteit betekent in de context van de Europese Unie.
Saila Rinne, waarnemend hoofd van de eenheid bij de Europese Commissie, gaf een sessie en leidde een paneldiscussie over EU-financieringsprogramma’s ter ondersteuning van data gedreven innovatie in de gezondheidszorg. In haar sessie en in het panel was één ding luid en duidelijk: We moeten overstappen ‘Van Middelmatigheid naar Excellentie’. De houding van mensen en ondernemers in de EU is te bescheiden. We moeten deze houding veranderen en de voordelen zien van soevereiniteit en soeverein computergebruik in Europa.
 
Later in deze blogpost zal ik enkele concepten delen die ik heb geleerd bij Research 2 Reality Brussel die gebaseerd zijn op de houding van soevereiniteit en hoe dit een concurrentievoordeel kan zijn voor Europese startups en bedrijven.

Het Voordeel van gegevens schaarste

Om eerlijk te zijn, als ik hoor over schaarste, zijn mijn eerste gedachten zeer negatief. Niemand wil leven in schaarste van middelen of bronnen. Maar in het digitale tijdperk kan schaarste een voordeel zijn. De Europese Unie staat bekend om haar strenge privacywetten. Dit kan een concurrentievoordeel zijn voor Europese bedrijven. Laat me even uitleggen waarom.
 
Als je AI-modellen bouwt, heb je gegevens nodig. Hoe meer gegevens je hebt, hoe gemakkelijker het zal zijn om een goed model te bouwen. Aan de andere kant is een AI-model de combinatie van gegevens en algoritmes. Als je minder gegevens hebt dan je concurrenten, moet je betere algoritmes hebben. Hier kan de Europese Unie een concurrentievoordeel hebben.
 
Mensen maken zich ook steeds meer zorgen over hun privacy. Ze willen weten wat er met hun gegevens gebeurt. Ze willen weten of hun gegevens veilig zijn. Als Europese bedrijven dit kunnen garanderen en daarnaast AI-oplossingen hebben die echt goed en productief zijn, zullen ze verschillende klanten aantrekken. Klanten die bereid zijn meer te betalen voor een product dat veilig en betrouwbaar is.

AI voor Medische Apparatuur: Een EU- handelsmerk?

Een ander interessegebied voor AI in Europa kan het medische veld zijn. We moeten toegeven, Europa heeft een geweldige reputatie in de medische wereld. We hebben geweldige ziekenhuizen, geweldige artsen en geweldige onderzoekscentra. In Europa is medische hulp ook veel betaalbaarder dan in andere delen van de wereld. Als we dit kunnen combineren met AI, kunnen we een handelsmerk voor Europa creëren op het gebied van AI voor medische apparatuur.
 
En hier kunnen privacywetten en het gebrek aan data dan ook weer een voordeel zijn. We kunnen bedrijven uitdagen om AI-modellen te bouwen die echt goed en productief zijn met minder data om bijvoorbeeld in de medische sector te gebruiken.

Conclusie

Mijn reis naar Research 2 Reality begon met het belang van mindset. We moeten overstappen van een subsidie mindset naar een ondernemers mindset. We moeten de voordelen van soevereiniteit en soeverein computergebruik in Europa zien. Als we de AI-wetten en het gebrek aan data omarmen, kunnen we middelmatigheid uitdagen en veilige, betrouwbare en soevereine AI-modellen creëren die een handelsmerk voor Europa kunnen zijn en ze toepassen in de medische sector. We kunnen meer patiëntgericht zijn en uitdagingen in de medische sector oplossen met AI.
The banner on top of Google Digital Atelier entrance. There is also an open door.